crutches

Angol nyelvtan mindenkinek! (Főleg nekem.) Lényeg, hogy ha könnyen, gyorsan akarsz angolul tanulni, akkor tanulj úgy! A blogomhoz felhasználom Balaskó Attila Angol nyelvtan mindenkinek c. kiváló könyvét. Nem lehet könyvesboltokban kapni, a Jézuska hozza. Szóval tanuljatok szorgalmasan!

2007.08.26. 21:24 Little Red Riding Hood

Present Perfect Simple

  •      Alak

have/has + az ige 3. alakja
I have = I’ve  watched TV.
She/He has watched TV.

  •     Kérdés

Have you opened the window?
Haven’t you opened the window?
Where have you put my bag?

You really haven’t opened the window?

  •      Tagadás

I have not = haven’t opened the window.
I’ve not opened the window.

  •      Jelentés

A Present Perfect-nek mindig van kapcsolata a jelennel, ezért olyan időhatározóval nem állhat, ami kizárja a jelent. Pl.: I have done my homework on Monday. A last month, last year, yesterday stb. mind kizárja a jelent, konkrét múltbeli időponthoz köti az eseményt, amire mi már semmilyen hatással nem lehetünk, mert ennek a múltból kivágott szakasznak mi már nem vagyunk a részei.

1.  Befejezett, lezárult esemény, mégis bizonyos szempontból befejezetlen: múltbeli időpont és a jelen egyaránt szerepet játszik. Tehát lényeges a jelen komponense, a KIHATÁS A JELENRE. (Ezért sokszor a nemrégen történt dolgok PP-ben vannak.) Persze egy sima Past Simple mondatnak is lehet kihatása a jelenre (I broke my leg yesterday), de itt az a lényeg, hogy a jelen kap nagyobb szerepet, arra koncentrálok.

I have done my homework. ( = my homework is ready.)
Tehát megcsináltam (múlt), de nem ez a lényeg, hanem hogy most ezzel azt akartam mondani, hogy készen VAN.

I’ve bought a new car. ( = I’m so happy about it!)
He has got drunk. ( = he is drunk.)

I have lost my purse. ( = I don’t have any money.)

2.  Egy olyan időszakról beszélek, aminek még nincs vége, illetve nem tekintem lezárultnak. Itt tehát a MÚLT + JELEN + JÖVŐ egyaránt fontos szerepet játszik. Tehát ide fognak tartozni azok a mondatok is, amikben arról van szó, hogy mit csináltam már, vagy mit nem csináltam még életemben.

This has been a good day. (A nap még tart.)
nap kezdete_______________itt vagyok én____________nap vége

     I’ve eaten two sandwiches this morning. (Még ehetek, a reggel még tart)
reggel kezdete ________________itt vagyok én ____________reggel vége

I’ve never seen a crocodile in my life. (Születésemtől mostanáig nem láttam, de még láthatok. Az életem még mindig „tart”.)
szül___________________ itt vagyok én________________________ †

A következő mondatok végére mind odatehetem, hogy "életemben", és mivel az életem még mindig tart, ezért Present Perfectet használok:

I've never been to London. (De még lehetek.)
    = I've never in my life been to London.
I've been to London twice. (Még utazhatok harmadszorra is.)
    = I've been to London twice in my life.
I've always liked riding the bicycle. (Régtől egészen mostanáig.)
    = I've liked riding the bicycle all my life.

Tehát azok a mondatok,amikben arról van szó, hogy mit, vagy mit nem csináltam már, még, soha, mindig, abban Present Perfectet használok:

I've never eaten a crocodile.
I've always been unhappy.
Has it stopped raining yet? (Már elállt az eső?)
Has is stopped raining already? (Már el is állt az eső?)
I've written the letter but I haven't posted it yet. (Még nem adtam fel.)
already = már/ már ... is/ máris
yet = már (kérdésekben)
yet = még (tagadásban) 

Ha a napot lezárultnak TEKINTEM, pl. mert vége a munkának, vagy mert már közeleg az éjfél, akkor így mondjuk:

This was a good day. (simple past)
I ate two sandwiches this morning. (Már délután van.)

3.    Élményszerűség: ez a jelentés összefügg az 1. és második jelentéssel

I've graduated from university.
    Ezzel azt akarom mondani, hogy diplomás vagyok, nem érdekli a hallgatóságot, hogy mikor végeztem pl.
Pl. különbség van magyarul is az alábbimondatok között:
Egyetemet végeztem (..és mégis munkanélküli vagyok). I've finished university.
Az egyetemet 2007-ben végeztem el. (Akkoriban rengeteg ember végezte el ugyanazt a szakot.) I finished university in 2007.
I've been to London = I've been to London once.
    = MÁR voltam Londonban.
I've met President Kennedy.
    = Találkoztam Kennedy elnökkel.
Ez a mondat azért érdekes, mert annak ellenére, hogy Kennedy elnök már nem él, Present Perfectet használunk. Hasonlítsuk össze az alábbi két mondatot:

I met President Kennedy in 1961.
I have met President Kennedy.

Az első mondat egy elbeszélés része (1961-ben találkoztamvele). Pl.folytatódhatna úgy,hogy "Abban az időben még parókát viseltem stb". Lényeg, hogy a múltnak van domináns szerepe. A második mondatban erősen jelen van a jelen is: a mondat azt jelenti, hogy MÁR találkoztam vele életemben, lényegtelen,hogy mikor,fő, hogy eldicsekedhetek vele. Hasonlít a Londonos mondathoz, kivéve, hogy Londonba még eljuthatok életemben.
 
4.    Ha valaminek nem határozom meg az idejét pontosan.
 

I've talked to her. She said she didn't want to fire anybody.

5. Ha valami nemrég történt és nem határozom meg az idejét pontosan

Research has shown…
Two schoolchildren have invented a device for moving large objects up flights of stairs.
BUT: The Chinese invented paper. (Régen volt, már nem számít újdonságnak.)
I've just got up.
    = Csak most keltem fel.

6.   NEWS: hírekben is Present Perfectet használnak

Police have arrested more than 900 people on Friday. (Ez minden más környezetben helytelen lenne, mert a péntek már semmilyen kapcsolatban sincs a jelennel.)

7.         Ha valamit ELŐSZÖRRE csinálunk:

This is the first time I have travelled by bus.

A Present Perfect és a Simple Past összehasonlítása

Szólj hozzá! · 1 trackback

Címkék: igeidők present perfect simple


A bejegyzés trackback címe:

https://crutches.blog.hu/api/trackback/id/tr77149734

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: software company in Houston 2018.07.26. 11:24:53

Wednesday Night Fever - Riots in Hungary

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása