crutches

Angol nyelvtan mindenkinek! (Főleg nekem.) Lényeg, hogy ha könnyen, gyorsan akarsz angolul tanulni, akkor tanulj úgy! A blogomhoz felhasználom Balaskó Attila Angol nyelvtan mindenkinek c. kiváló könyvét. Nem lehet könyvesboltokban kapni, a Jézuska hozza. Szóval tanuljatok szorgalmasan!

2009.04.27. 17:12 Little Red Riding Hood

-ing clauses

Határozói mellékmondatok

-ing clauses

 

IGE+ING: -va, -ve, -ván, -vén

 

I) módhatározó (egyidejűség) - while

 

I drove home listening to the radio. = Zenét hallgatva vezettem haza.

           = I drove home while I was listening to the radio.

 

Kivételes esetben az –ing clause szerepelhet a mondat elején:

 

Listening to the radio, I drove home.

 

II) előidejűség – after; Having done

 

Having finished her work, she went home. = After she had finished her work, she went home.

 

Ha a két cselekvés közel van egymáshoz, elég az –ing forma:

 

Unwrapping the chocolate, I ate it quickly. = After I (had) unwrapped the chocolate, I ate it.

Miután kibontottam a csokit (kibontván a csokit), gyorsan meg is ettem.

 

Ez az írott nyelvre jellemző, szóban inkább az After I had…szerkezetet használjuk.

 

KÉTÉRTELMŰSÉG!

 

Eating his breakfast he walked out of the restaurant.

 

1)  = miközben még ette a reggelijét Kisétált az étteremből.

2)  = miután megette a reggelijét Kisétált az étteremből.

 

Kétértelműség feloldása:

 

1) szórenddel:

 

He walked out of the restaurant eating his breakfast. = Kisétált az étteremből miközben

 

2) betoldással:

 

While he was eating his breakfast he walked out of the restaurant while he was eating….

Having eaten his breakfast…

 

III) Because / Mivel

 

Feeling tired, I went to bed early. = Mivel fáradt voltam, korán lefeküdtem. (Fáradtnak érezvén magam…)

Being a lawyer, he knew everything about divorce. = Mivel ügyvéd volt / Ügyvéd lévén , mindent tudott a válásról.

Knowing that he had no chance, he quit the competition. = Mivel tudta / Tudván, hogy semmi esélye, kilépett a versenyből.

 

Az –ing mellékmondatnak lehet saját alanya is:

 

The day being fine, we went for a walk. = Mivel szép nap volt (Szép nap lévén) elmentünk sétálni.

 

IV) Utóidejűség/ következmény – AND

 

Az –ing clause mindig a főmondat mögött van, vessző választja el őket.

 

Utóidejűség:

Maggie went out, slamming the door. = Maggie kiment becsapván az ajtót.

= Maggie went out and shut the door. = Maggie kiment és becsapta az ajtót.

 

Következmény:

I fell, hurting my feet. = Elesvén megütöttem a lábam.

I fell and I hurt my feet. = Elestem és megütöttem a lábam.

 

I – IV: Ha a mellékmondatnak nincs saját alanya*, mintakkor a főmondat alanyát kapja meg:

 

Feeling tired, I went to bed early. → Mind a kettőnek én vagyok az alanya

 

Barking furiously, I sent the dog out. = Vadul ugatván kiküldtem a kutyát.

→ Én ugattam, nem a kutya, a két alanynak egyeznie kell.

 

* The day being fine, we went for a walk. = Mivel szép nap volt (Szép nap lévén) elmentünk sétálni.

→ A mellékmondatnak saját alanya van: the day

 

Jelzői mellékmondatok

- ing clauses

 

Yesterday I found a book lying under the bed. = Tegnap találtam egy ágy alatt fekvő könyvet.

= Yesterday I found a book which was lying under the bed.

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://crutches.blog.hu/api/trackback/id/tr861089651

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása